Brama przesuwna Warszawa
Niektórzy nazywają je wrotami, lecz w rzeczywistości, przy długościach sięgających nawet 8 metrów, mogą być niezwykle masywne. Mimo to są niezastąpione i stanowią pierwszy element witający nas na obiekcie – to od bramy wjazdowej wszystko się zaczyna. Chociaż brama przesuwna uchodzi za króla w tej kategorii, czasami może zawieść i sprawić problemy, które wymagają szybkiej reakcji. Ten typ bramy jest szczególnie narażony na szkodliwe działanie czynników naturalnych, takich jak śnieg, roślinność, gleba czy piasek. Kto wierzy w nieśmiertelność jej funkcjonowania i ma nadzieję, że awaria solidnej bramy przesuwnej go ominie, może się srodze rozczarować. Jednak można temu zapobiec, regularnie przeprowadzając przeglądy.
Dlatego zachęcamy do dbania o stan bram wjazdowych, poprzez systematyczne kontrole.
Uszkodzenie rolek, wózków w bramie przesuwnej
Rolki podporowe (wózki) to elementy, które łączą skrzydło bramy z podłożem, umożliwiając jego płynne poruszanie się w poziomie.
Istnieją dwa typy rolek podporowych:
-
Ruchome – zamontowane w dolnej części skrzydła bramy, przemieszczają się razem z nim po specjalnej szynie.
-
Stacjonarne – zamocowane na stałe do podłoża, pozostają w jednym miejscu.
Objawy:
-
Skrzydło bramy porusza się z dużym oporem
-
Rolki wydają hałas, trzaski lub skrzypienie podczas pracy
-
W pobliżu pozycji krańcowych skrzydło napotyka jeszcze większe trudności w ruchu
Uszkodzenie fotokomórek
w bramie przesuwnej
Fotokomórki to niezwykle istotne urządzenia zabezpieczające, które chronią przed zamknięciem bramy w przypadku napotkania przeszkody w ich zasięgu. W sytuacji awarii fotokomórek, centrala sterująca może błędnie interpretuować sygnał dotyczący obecności przeszkody, co skutkuje problemami z prawidłowym zamykaniem bramy.
Objawy awarii mogą być różnorodne:
- Brama otwiera się, lecz nie zamyka.
- Podczas próby zamknięcia, brama zaczyna ponownie się otwierać.
- Brama nie reaguje na przecięcie wiązki fotokomórek.
Uszkodzenie listwy zębatej
Listwa zębata to płaska belka umieszczona na dole skrzydła bramy, wyposażona w zęby, które zazębiają się z zębatką napędu.
Dzięki temu mechanizmowi obrót zębatki napędu przekształca się w liniowy ruch skrzydła bramy.
Listwy zębate mogą być wykonane z metalu lub plastiku.
Jeżeli listwa zębata nie przylega dokładnie do zębatki napędu lub jest uszkodzona (np. złamana), brama może stracić połączenie z napędem, co uniemożliwia jej ruch. W takim przypadku należy wymienić lub naprawić uszkodzone elementy oraz wyregulować wysokość napędu i listwy zębatej, aby luz między nimi wynosił około 1 mm.
Objawy:
-
Zębatka napędu obraca się, ale brama pozostaje nieruchoma
-
Słyszalne kliknięcia w miejscu, gdzie listwa zębata styka się z zębatką napędu
-
Niektóre segmenty listwy zębatej są wyraźnie wyższe lub niższe od innych
-
Luźne segmenty listwy zębatej, które nie są przymocowane i poruszają się swobodnie
Napęd to elektromechaniczny element, który odpowiada za wprawienie bramy w ruch.
Napęd do bramy przesuwnej przypomina skrzynkę zamontowaną po jednej stronie otworu, z wystającą zębatką, która łączy się z listwą zębatą bramy. Wewnątrz obudowy napędu znajdują się silnik elektryczny, przekładnia oraz płyta sterująca. W zależności od modelu i konstrukcji, w obudowie mogą być także inne urządzenia. Każdy z tych komponentów może ulec awarii.
Aby określić, który element wymaga naprawy lub wymiany, niezbędna jest szczegółowa diagnoza.
Objawy:
-
Brak reakcji bramy po naciśnięciu pilota
-
Słychać, że napęd pracuje, ale brama nie porusza się
-
Napęd wydaje nietypowe dźwięki podczas ruchu bramy